5
اردیبهشت
1397
مولف:
سید اصغر حقیقتکیش
/
دسته:
دسته بندی نشده
/
رتبه دهید:
می خواهی شهوتت را کنترل کنی؟ + فیلم
نفس انسان چموش است چنانچه اگر این باطن و نفس و خیال مدیریت و برنامه ریزی نشود ، آن تو را به سوی خودش می کشاند، پس برای نفست مشغولیت پیدا کن.
موضوعی که امروز می خواهیم در رابطه اش مروری داشته باشیم، بیماری شهوت رانی و شهوت پرستی است. این بیماری به تعبیر احادیث، کشنده است. حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «الشَّهَوَاتُ سُمُومٌ قَاتِلات(1)؛ شهوات سم های کشنده است. بعضی سم ها بی هوش می کند. بعضی بی حال می کند، بعضی سم ها را می شود با آن مبارزه کرد. شهوت پرست فکرش و جانش مریض است.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «قَرِینُ الشَّهْوَةِ مَرِیضُ ُ النَّفْسِ مَعْلُولُ الْعَقْلِ»(2)؛ شهوت پرست هم معلول فکری است هم بیمار نفسی است. این بیماری خیلی خطرناک است که منشأ بسیاری از حوادث، جنگ ها، آدم کشی ها در طول تاریخ شده است. سر برصیصای عابد را بر دار برده است. پیرمردی که سال ها عبادت و بندگی خدا را کرده، آخرش بالای دار رفته است.
وظیفه انسان در شرایط گناه و شهوت
یکی از راه های مدیریت و کنترل فکر مدام یاد خدا بودن و ذکر گفتن است. در دعای امام سجاد علیه السلام داریم که می فرمایند: خدایا بر محمد و خاندان او درود فرست و ما را از کسانی قرار بده که با اشتغال به ذکر تو، از شهوت ها فارغ هستند. اینکه گفته می شود مرتب یاد خدا باشید برای این است که ذهنتان را همیشه مدیریت کنید تا فرصتی برای مدیریت شیطان پیدا نکند.
اولین و مهمترین توصیه بر این امر آن است که این غریزه خفته را بیدار نکنیم. نگذارید شهوت تحریک شود، جلوی تحریکش را بگیرید. چگونه؟ در ادامه به نکاتی در این رابطه می پردازیم:
با چشمت، غریزه ات را بیدار نکن
اولین راه کنترل و خفته نگهداشتن شهوت و غریزه کنترل چشم است. چرا که اولین دریچه ورود به روح چشم است پس باید اول آن را کنترل کرد تا هر چیزی واردش نشود.
با نگاه نکردن به فیلم، با نگاه نکردن به عکس و با نگاه نکردن به دیگران. چرا این قدر اسلام می گوید چشمتان را فرو ببندید و نگاه نکنید. به شنیدنی های تحریک آمیز گوش نکنید. به صحنه های حرام نگاه نکنید. نگذارید تحریک شوید. این یکی از راه های مؤثر است.
قرآن کریم نیز این راه چاره و درمان را این گونه بیان کرده است: قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ... وَقُلْ لِلْمُۆْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنّ ...
به مردان مؤمن بگو : چشمان خود را (از آنچه حرام است مانند دیدن زنان نامحرم و ... ) فرو بندند ، ... و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند...(3)
از امام صادق علیه السلام است که می فرمایند: «النظر سهم من سهام ابليس مسموم و كم من نظرة اورثت حسرة طويله؛ نظر دوختن تيرى مسموم از تيرهاى ابليس است و چه بسا نگاهى كه حسرت درازمدتى را (در دل) به ارث بگذارد.»(4)
فرو بستن و کنترل کردن چشم در این دنیای رنگارنگ شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد ولی اگر تمرین شود، اگر انسان اراده حقیقی بکند و وارد عمل شود و حقیقتاً بخواهد که در این مسیر درست عمل کند، خدا هم به یاری او خواهد آمد، به طوری که پس از مدتی، غضّ بصر و کنترل چشم ملکه خواهد شد. درست مثل اینکه وقتی گرد و غباری که می وزد چشم به شکل خودکار بسته می شود، با تمرین و ممارست داشتن هم وقتی گرد و غبار گناه بیاید چشم خودکار بسته خواهد شد.
یادمان نرود که اگر این کنترل چشم را در دست نگیریم و مهارش نکنیم، به بیماری خطرناکی دچار خواهیم شد؛
چو دیده به دیدار کردی دلیر نگردی چو مستسقی از دجله سیر
بعضی انسان ها دچار مرض استسقا هستند، هر چه آب می خورند باز عطش دارند و هیچ گاه سیراب نمی شوند. اگر این چشم بسته نشده و کنترل نشود، سیری ناپذیر خواهد بود، هیچ گاه سیر نخواهد شد. هر چه نگاه بیشتر شود، هوس و شهوت شعله ور خواهند شد.
تمرینی که بزرگان برای این امر داده اند این است که مراقبت های کوتاه مدت برای خودتان بگذارید؛ همانگونه که یک وزنه بردار ابتدا از وزنههای سنگین، کارش را آغاز نمیکند و با تمرین و آماده شدن بدنش سراغ وزنههای سنگینتر میرود روح انسان نیز باید با تمرین و ممارست آماده شود؛ به طوری که مثلا بگویید: اگر در یک روز فلان گناه را عمداً انجام دهم، 3 روز روزه می گیرم. امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: «گرسنگی برای به اسارت در آوردن نفس و شكستن عادتهای بد، كمك خوبی است.»(5)
بعد این یک روز بشود دو روز، سه روز و تا 40 روز ادامه دهید. وقتی انسان 40 روز مراقبت داشته باشد، راه شیطان محدود می شود و نفس مهار خواهد شد.چهل روز یک ترم تکاملی نفس است.
کنترل فکر و خیال
راه دوم برای اینکه غریزه کنترل شده و طغیان نکند، کنترل فکر و خیال است. گاهی انسان مراقب چشم است و گناه نمی بیند اما فکر و خیالش هرز است. کسی که فکر گناه کند ولو گناه فحشا را برایش نمی نویسند اما این امر باعث تاریک شدن دل می شود و آدمی را برای انجام گناه بیرونی آماده می کند.
درست مثل اینکه بیرون از خانه ای که رنگ آمیزی شده و تمیز است آتش روشن شود، خانه آتش نمی گیرد اما خانه سیاه و کثیف می شود.
تحقيقات روان شناختي نشان ميدهد كه فكر بيش از حدّ در مورد مسايل جنسي و گرفتار شدن در دام اينگونه اعمال باعث اختلالات رواني در فرد ميشود. ضعف ايمان، بيماري جسمي و روحي، گوشه گيري و انزوا، شكست در زندگي، ضعف اعصاب و... برخي از آثار و پيامدهاي آن ميباشد. يكي از دانشمندان ميگويد: اين كار جوان را بسيار خسته ميكند به طوري كه همواره خجل و شرمسار است و خود را مجرم و گناهكار ميپندارد.(6)
برای کنترل کردن فکر و خیال که در لسان دین نفس نام دارند، اصل مهم و تربیت وجود دارد که امام صادق علیه السلام آن را این گونه بیان می کنند: نفس آدمی چموش است. چنانچه این نفس و خیال را سر کار نگذاری و مهارش نکنی، آن تو را به سوی خودش می کشاند، پس برای نفست مشغولیت پیدا کن.
بعضی انسان ها دچار مرض استسقا هستند، هر چه آب می خورند باز عطش دارند و هیچ گاه سیراب نمی شوند. اگر این چشم بسته نشده و کنترل نشود، سیری ناپذیر خواهد بود، هیچ گاه سیر نخواهد شد. هر چه نگاه بیشتر شود، هوس و شهوت شعله ور خواهند شد.
یکی از راه های مدیریت و کنترل فکر مدام یاد خدا بودن و ذکر گفتن است. در دعای امام سجاد علیه السلام داریم که می فرمایند:
خدایا بر محمد و خاندان او درود فرست و ما را از کسانی قرار بده که با اشتغال به ذکر تو، از شهوت ها فارغ هستند.(7)
اینکه گفته می شود مرتب یاد خدا باشید برای این است که ذهنتان را همیشه مدیریت کنید تا فرصتی برای مدیریت شیطان پیدا نکند.
بنابر این تنهایی، بیکاری، خواب زیاد، فراغت زیاد داشتن، هدف نداشتن و... برای انسان سم است.
حتما بايد شبانه روز خود را با برنامه ريزى صحيح و متناسب وضع روحى و جسمى خود پر کرد و هيچ ساعت بيكارى وجود نداشته باشد تا نفس انسان را مشغول كند. در اوقات بيكارى وسوسه هاى نفس و شيطان به سراغ انسان مى آيد و او را به فكر گناه و سپس به خود گناه مى كشاند.
در این رابطه امام علی علیه السلام می فرمایند: «ان هذه النفس لامارة بالسوء، فمن اهملها، جمحت به الى المآثم؛ براستى و حقيقت كه اين نفس (انسانى) پيوسته و مرتب به بدى امر مى كند در نتيجه هر كس آن را به خود واگذارد (و به كارى نگمارد) نفس او را به سمت گناهان مى كشاند.»(8)
پی نوشت:
1- غرر الحكم، حديث 876.
2- غررالحکم، ح ۶۹۸۵.
3- 30 و 31 نور.
4- سفينةالبحار، شيخ عباسى قمى، ماده نظر.
5- غررالحكم ،ص 773.
6- به نقل از حجت الاسلام دکتر رفیعی.
7- بحار الانوار، ج94،ص 127.
8- الغرر والدرر، باب النفس به نقل از سر الاسراء، استاد على سعادت پرور، ج 1، ص 544، ح 4.
تعداد مشاهده
(388)
نظرات
(0)