چشم انداز مدرسه
نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی در افق 1404 با اتکا به قدرت لایزال الهی ، مبتنی بر نظام معیار اسلامی ، فرهنگ وتمدن اسلامی- ایرانی وقوام بخش آنها وزمینه ساز جامعه جهانی عدل مهدوی (عج) وبرخوردار از توانمندی های تربیتی ممتاز ، الهام بخش ودارای تعامل سازنده وموثر با نظام های تعلیم وتربیتی در سطح جهان ، توانمند در زمینه سازی برای شکوفایی فطرت واستعداد ها وشکل گیری هویت یکپارچه اسلامی-انقلابی ، ایرانی دانش آموزان با توجه به هویت اختصاصی آنان ، کارآمد ، اثر بخش یاد گیرنده ، عدالت محور و مشارکت جو ، برخوردار از مربیان ومدیران مومن ، آراسته به فضایل اخلاق اسلامی ، عامل به عمل صالح ، تعالی جو وتحول آفرین ، انقلابی ، آینده نگر ، عاقل ، متعهد ، امین ، بصیر، حق شناس می باشد.
مدرسه در افق چشم انداز 1404
مدرسه جلوه ای است از تحقق مراتب حیات طیبه وجامعه صالح اسلامی ، سازمانی یاد گیرنده ، کانون عرضه ی خدمات وفرصت های تعلیم وتربیتی ، زمینه ساز درک واصلاح موقعیت دانش آموزان به موقعیتی مشخص ، پویا وقابل درک توسط خود آنان وبراساس نظام معیار اسلامی ودر چارچوب فلسفه ورهنامه ی نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
این چشم انداز دارای ویژگیهای زیر است:
* تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی در روابط ومناسبات با خالق ، خود ، دیگران و خلقت
*نقطه اتکای دولت وملت در رشد ، تعالی وپیشرفت کشور وکانون تربیتی محله .
*برخوردار از قدرت تصمیم گیری وبرنامه ریزی در حوزه های عملیاتی
* نقش آفرین در انتخاب آگاهانه، عقلانی، مسئولانه واختیاری فرآیند زندگی
*قبول ظرفیت پذیرش تفاوت های فردی ، کشف وهدایت استعداد های مختلف
*یاد گیرنده ، کمال جو، خواستار تعالی مستمر فرصت های تربیتی
*خود ارزیاب ، مسئول وپاسخگو
* تامین کننده محیط اخلاقی ، علمی ، امن، سالم ، با نشاط ، مهر ورز
*برخوردار از مربیان دارای فضایل اخلاقی وشایستگی های حرفه ای وبرخوردار از روح جمعی وسعه صدر.
*مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقد پذیر ومشارکت جو ویاد گیرنده وحامی نو آوری ، نواندیشی وخطر پذیر.
*برخوردار از بهره ی فناوری آموزشی در سطح معیار
* متکی بر ارکان تعلیم وتربیت
* دارای پیوند موثر با موضوعات ومسائل جامعه
* فرصتی برای شناخت وکار بست فضایل و آداب زندگی
چشم انداز دبیرستان پسرانه علوم و معارف اسلامی صدرا
- ارتقاء تواناییهای منابع انسانی تحت اختیار
- بهره گیری از فن آوری های نوین در روش تدریس و فرایند یاددهی و یادگیری
- احراز جایگاه مطلوب در ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به دانش آموزان
- پاسخگویی به انتظارات دانش آموزی از طریق عمق بخشی به مقوله یاددهی و یادگیری
- دستیابی به دو هدف كلیدی پرورش انسان به عنوان عامل مهم در توسعه ی پایدار و توانمند كردن افراد با دانش ، مهارتهای پایه ، نگرشها و ارزشها ی دینی و اخلاقی.
- ایجاد بستر مناسب برای آشنایی دانش آموزان با سیره و فرهنگ اهل بیت (ع)
7.ایجاد زمینه ای برای ارئه خدمات مشاوره ای آمادگی کنکوربه دانش آموزان سال چهارم
8.بهره وری از توانمندی فارغ التحصیلان با تشکیل کانون دانش آموختگان
- توانمند سازی دانش آموزان در روان خوانی و صحیح خوانی قران و نماز
10.ارتقاي بهداشت عمومي مدرسه
11.توسعهي تربيت بدني و ورزش در مدرسه
12.برگزاری مراسم تجلیل و تکریم دبیران ، دانش آموزان و اولیاء به منظور قدردانی از زحمات و تلاشهای آنان
13.بستر سازی و توسعهی فرهنگ مطالعه و پژوهش
14.نهادینه سازی برگزاری نماز جماعت و مراسم آغازين مدرسه و مراسم های مذهبی توسط دانش آموزان
بیانیه ی ماموریت
وزارت آموزش وپروش متولی فرآیند تعلیم وتربیت همه ساحت های تعلیم وتربیت ، قوام بخش فرهنگ عمومی وتعالی بخش جامعه اسلامی براساس نظام معیار اسلامی ، با مشارکت خانواده ، نهادها وسازمانهای دولتی و غیردولتی است. این نهاد ماموریت دارد زمینه دستیابی دانش آموزان را به مراتبی از حیات طیبه ( زندگی مطلوب) در ابعاد فردی ، خانوادگی ، اجتماعی و جهانی را به صورت نظام مند ، همگانی ، عادلانه والزامی در ساختاری کارآمد واثر بخش فراهم سازد.
ماموریت در مدرسه
*تلاش در جهت اجرائی نمودن چشم انداز مدرسه
* تلاش در جهت محقق ساختن شعار مدرسه " ما می توانیم بهترین باشیم".
* تلاش در جهت عملیاتی نمودن اهداف آموزشگاه.
* پرورش دانش آموزان خلاق ، شهروندانی موثر وایرانیانی اخلاق مدار وخود باور.
* مدرسه کانون تربیت رسمی وعمومی ومحل کسب تجربیات تربیتی برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه و آماده شدن برای تحقق آن است .
* پرورش دانش آموزانی همیار ، دانش پژوه ، هنرمند و آگاه به مسائل مختلف علمی ، فرهنگی واجتماعی .
* پرورش دانش آموزانی با کرامت انسانی ، رعایت تقوی ، روحیه مجاهدت ، آزاد اندیشی ، رعایت انصاف وخود باوری.
* پرورش دانش آموزانی علم اندوز ، برخوردار از روحیه ی خرد ورزی ، پرسش گر ودارای تفکر خلاق .
بیانیه ی ارزش ها
گزاره های ارزشی مندرج در بیانیه ارزش ها ، باید ها ونبایدهایی اساسی است که لازم است تمام اجزای تعلیم وتربیت رسمی هماهنگ با آنها بوده وهمه پایبند به آنها باشد .این ارزش ها براساس آموزه های قرآن کریم ، سنت پیامبر اکرم (ص) ، اهل بیت (ع) ، قانون اساسی جمهوری اسلامی ، رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) ، مقام معظم رهبری ، سند چشم انداز بیست ساله ، نقش جامع علمی کشور وسیاست های کلی تحول نظام آموزشی تهیه وتدوین شده است ومندرج با مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش وپرورش می باشد .
ارزش های معیار در مدرسه
- آموزه های قرآن کریم ، نقش معنوی ، اسوه ای ، هدایتی وتربیتی پیامبر اکرم (ص) واهل بیت (ع) به ویژه امام زمان (عج) وولایت مداری در تمام ساحت ها برای تحقق جامعه عدل جهانی ( جامعه مهدوی).
- تعمیق علاقه و پیوند با انقلاب اسلامی ، قانون اساسی ، ولایت فقیه ومیراث نظری وعلمی امام خمینی(ره).
- منطبق بودن فعالیت های مدرسه بر نظام دینی که در آن تربیت دینی و اخلاقی محوریت دارد .
- زمینه سازی رشد وتعالی هویت مشترک ایرانی – اسلامی وانسانی در دانش آموزان جهت رسیدن به مرتبه والایی از حیات طیبه
- ارج نهادن به تعالی کرامت انسانی ، رعایت تقوا ، روحیه مجاهدت ، آزاد اندیشی ، رعایت انصاف وخود باوری
- محور قرار دادن سرمایه های انسانی به عنوان مهمترین عنصر در مدرسه
- تحکیم مبانی اعتقادی ومعنوی ، رشد فضائل اخلاقی وانسانی در دانش آموزان با اولویت کرامت نفس، صداقت ونظم
- توجه به فرهنگ تفکر فلسفی به منظور دستیابی به هدف های والای تربیتی متناسب با ویژگی های دانش آموزان
هدف های جزیی (کیفی و کمّی ) اجرای برنامه ها ی عملیاتی در مدرسه :
- افزایش درصد قبولی در دروس هدف
- تقویت بنیه علمی دانش آموزان
- افزایش میانگین نمره در دروس هدف
- مدیریت توانمندی كاركنان و دانش آموزان در سطوح فردي، گروهی و سازماني
- دسترسی آسان دبیران و دانش آموزان به فن آوری های نوین ، تعمیق فرایند یادگیری
- تجهیز کلاس و مدرسه به امکانات هوشمند سازی
- ایجاد روحیه و پویایی و رقابت سالم بین دانش آموزان
- اجرای یک آزمون میدان رقابت در هفته
- ایجاد رقابت سالم و تعامل سازنده با مشارکت فعال دانش آموزان
- اصلاح روش تدریس ، ارتقاء کیفیت آموزشی
- ایجاد روحیه و انگیزه در دانش آموزان
- برگزاری همایش تجلیل از دانش آموزان تلاشگر
- کسب موفقیت ، ایجاد آمادگی و روحیه بالا در داوطلبان کنکور
- افزایش تعداد قبولی در کنکور
- ارتقاء سطح علمي وآموزشي دانش آموزان ، بهبود پيشرفت تحصيلي
- ارتقاء روحیه خودباوری و توانمندی های دانش آموزان مدرسه
- انس گرفتن دانش آموزان با قرآن و نماز و زمینه سازی برای درک مفاهیم آن
- آموزش قرآن و نماز به50 درصد دانش آموزان
- الگو سازی و ارائه الگوهای عملی و رفتاری از سیره فردی و اجتماعی اهل بیت (ع) به دانش آموزان
- برگزاری جلسات و نشستهای هفتگی مذهبی و دینی
- تقویت انگیزه معنوی ، ایجاد نشاط و شادابی معنوی ، نهادینه سازی مراسم های دینی و مذهبی
- برگزاری نماز جماعت و مراسم آغازین هر روز
- اجرای 2 مرحله شاخص های توسعه تربیت بدنی
- ارتقاء سلامت جسمی و روحی و بستر مناسبي براي پرورش و شكوفايي استعدادهاي ورزشی دانش آموزان ، رقابتهای سالم
- تأمین سلامت دانش آموزان
- برگزاری 3 جلسه آموزش توصیه های بهداشتی
- حفظ اموال مدرسه
- خرید سیستم صوتی
- ایجاد امکانات آموزشی نوین برای ارئه روش تدریس فعال
- خرید 6 پنکه سقفی
- تعویض سردرب مدرسه وپرده کلاسها
- افزایش امکانات موجود در مدرسه برای تسهیل در امر آموزش و ارزشیابی