نظام آموزشی و تربیتی متناسب با نیازها یکی از مهمترین دغدغهی دستاندرکاران و برنامهریزان کشور به شمار میرود. رشد و توسعه روزافزون نیازمند بسترسازی و نوآوری نظام آموزشی است تا گرایش دانشآموزان به سوی افقهای روشن علمی و اخلاقی شکوفا شود. لذا در اجراي اوامر و تأكيدات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)مبني بر تحول در علوم انساني و تقويت بنية ديني جامعه كه فرمودند: «علوم انسانى آنوقتى صحیح و مفید و تربیتکنندهى صحیح انسان خواهد بود و به فرد و جامعه نفع خواهد رساند که براساس تفکّر الهى و جهانبینى الهى باشد؛ این امروز در دانشهاى علوم انسانى در وضع کنونى وجود ندارد؛ روى این بایستى کار کرد، فکر كرد (بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها؛ 11 تير 93) » ميتوان ضرورتهاي زير را براي تأسيس و ايجاد مدارس و رشتة علوم ومعارف اسلامي برشمرد:
1- فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) و تأکید مراجع عظام و علمای دین مبنیبر عمل به سیرهی نبوی(صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) و اهلبیت عصمت و طهارت(علیهمالسلام).
2-فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) مبني بر تحول در علوم انساني.
3- فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) مبني بر تقويت بنية ديني جامعه.
4-لزوم برنامهریزی جدی نسبت به نهادینه کردن فرامين معظمٌله در محتوای آموزشی برگرفته از معارف عالیه علوم اسلامی.
5-بسترسازی و نوآوری نظام آموزشی براي شكوفايي و گرایش دانشآموزان به سوی افقهای روشن علمی و اخلاقی.
6-توجه به کیفیت و پویایی نظام آموزشی و تکیه بر علوم، فنون و آرمان تربیتی
7-وجود نسل جوان و حدود 14 میلیون دانشآموز تشنه زلال معرفت علوی در ايران اسلامي.
8-شناسايي و جذب دانشآموزان مستعد و پرورش آنها در مدارس معارف اسلامی براي هدايت جامعه